
VanMoof S5 (24/25) in de test: Comeback met een vangst? Dit is wat de e-bike echt kan doen na het faillissement
De comeback van VanMoof na faillissement
VanMoof is terug! Na het sensationele faillissement in 2023 en de doorstart onder nieuw management zijn de vernieuwde e-bikes S5 en A5 sinds april 2024 weer leverbaar. Maar is de comeback meer dan alleen een nieuw likje verf? Het iconische ontwerp is gebleven, maar onder de motorkap zijn volgens VanMoof grote verbeteringen doorgevoerd om de betrouwbaarheid te vergroten. Een recente video review laat de fiets in detail zien, terwijl andere tests en gebruikersrapporten al kritische vragen oproepen over de techniek, de prijs van ongeveer 3.300 euro en het concurrentievermogen. Is het echt de moeite waard om de vernieuwde VanMoof S5 in 2024/2025 te kopen?

De vernieuwde VanMoof S5 blijft trouw aan het iconische ontwerp, maar de technologie en service worden onder de loep genomen.
Design & vakmanschap: vertrouwde elegantie met kleine updates
Visueel gezien is de S5 onmiskenbaar een VanMoof. De minimalistische, elegante vormgeving met de doorlopende bovenbuis en geïntegreerde verlichting blijft intact – een tijdloze blikvanger in het stadsverkeer.
- Kleuropties en afwerking: Naast lichtgrijs is er nu ook een glanzend donkergrijze variant. In de videoreview is te zien dat de lassen op deze donkere versie minder goed zichtbaar zijn. De afwerking geeft over het algemeen een hoogwaardige indruk.
- Herziene remhendels: Een kleine update zijn de smallere, delicatere remhendels, die stabieler zouden moeten zijn. Tijdens het rijexamen functioneerden ze perfect, ook al voelden ze in het begin vreemd aan.

- Framehoogte: Het S5-frame is 5 cm verlaagd voor een betere pasvorm voor fietsers met een lengte van 165 cm en groter (het A5-model met lagere instap is ontworpen voor fietsers met een lengte van 155 cm en groter).

Technische revisie: meer dan alleen cosmetisch?
De cruciale vraag na insolventie is betrouwbaarheid. VanMoof benadrukt dat het hier verbeteringen heeft doorgevoerd, ook op basis van de gegevens uit de foutgevoelige eerste generatie:
Interne verbeteringen (volgens VanMoof en testers):
- Nieuwe firmware-release om connectiviteitsproblemen op te lossen.
- Verbeterde waterbestendigheid.
- Schroeven (bijvoorbeeld van de remhendel) zouden minder snel los moeten kunnen raken.
- Versterkte motorbevestiging en langere connector voor betere duurzaamheid en onderhoud.
- Nieuwe zadelverbinding die niet meer mag doorhangen.
- Verbeterde E-Shifter-kalibratie (nu ook zelf uit te voeren).
- Geoptimaliseerde energie-efficiëntie (maar niet bevestigd in sommige tests).
Kwaliteitscontrole:
Een extra controle in Nederland moet de kwaliteit van de levering borgen.
Maar: Gebruikersrapporten en tests maken melding van een mogelijk softwareprobleem bij nieuwere testfietsen: een af en toe mechanisch "plop"-geluid bij stilstand, vermoedelijk van de KickLock. Hoewel het door VanMoof als zeldzaam is geclassificeerd, roept het vragen op over de kwaliteitscontrole, ondanks alle inspanningen. Ook de irritante melodie tijdens de (vaak noodzakelijke) firmware-updates blijft volgens gebruikers aanwezig.
Rijervaring: Soepel met sterke boost, maar zwakke punten in de details
De rijervaring van de S5 wordt in de video omschreven als vertrouwd en prettig; Andere testers zien dit ook, maar uiten ook bedenkingen:
- Motor & Ondersteuning: De Gen 5-voormotor is extreem stil en biedt dankzij de koppelsensor een zeer natuurlijke ondersteuning. De rijervaring is soepel en intuïtief. Tijdens de videotest werd een zacht zoemend geluid waargenomen tijdens het uitschakelen van de overschrijding.
- Boost-knop: Met 68 Nm koppel levert de Boost een krachtige stuwkracht bij het klimmen en het wegrijden bij stoplichten. Op losse ondergrond is echter voorzichtigheid geboden (verlies van grip op het voorwiel).

- Automatische 3-versnellingsbak: Het elektronische Sturmey-Archer schakelsysteem werkt beter dan de S3, maar volgens testers verloopt het minder soepel dan bij concurrerende producten (bijv. Enviolo). Soms kan het schakelen schokken of 'bonken', vooral als u hard trapt. Een pluspunt is de individuele aanpassing van de schakelpunten via de app. Critici betwijfelen echter of zo'n complex e-shiftsysteem überhaupt nodig is op een stadsfiets met een sterke boost – het sleutelwoord is "de wereld is verder gegaan dan e-shifters".
- Comfort en handling: Comfortabel zadel, rechte zitpositie en dikke banden zorgen voor comfort op asfalt. De remmen worden als zeer goed geprezen. Het gewicht bedraagt ongeveer 23 kg.
- Bereik: VanMoof belooft tot 60 km in de powermodus. In tests van het voorgaande jaar (2023) werden onder realistische omstandigheden (vol vermogen, boost, koele temperaturen) echter vaak alleen met de 487 Wh-accu actieradius van circa 45-50 km gehaald – vergelijkbaar met de S3 met een grotere accu. Of de versie van 2024 aanzienlijk efficiënter zal zijn, is nog de vraag.
Slimme functies en connectiviteit: Veel functies, maar ook veel extraatjes?
VanMoof scoort hier traditioneel punten, maar toch is niet alles even overtuigend:
- Halo-ringen: De nieuwe LED-ringen op het stuur vervangen het matrixdisplay. Ze tonen de snelheid, het laadniveau, etc. Stijlvol in de video, maar volgens gebruikers en testers nauwelijks leesbaar in zonlicht en nogal "gimmicky".
- KickLock: Een highlight blijft de ingenieuze, geïntegreerde achterwielblokkering met alarmfunctie.

- App en tracking: De app is overzichtelijk en biedt veel instellingen. Apple "Zoek mijn" is geïntegreerd.
- SP Connect-houder en USB-C: De geïntegreerde mobiele telefoonhouder en oplaadpoort zijn praktische toevoegingen.

- Multifunctionele knoppen: Nieuw toegevoegde knoppen onder de bel en de boost maken het onder andere mogelijk om het ondersteuningsniveau te veranderen of indicatoren te activeren (die vrij rudimentair zijn en soms een gênant geluid maken). Critici beoordelen de bruikbaarheid ervan echter als laag ("kenmerken voor de marketingchecklist").
- Peace of Mind Service: Belangrijke wijziging: De voormalige diefstalbeveiligings- en herstelservice "Peace of Mind" is niet langer beschikbaar voor de nieuwe modellen niet meer aangeboden. Maar een traditionele verzekering is natuurlijk ook mogelijk.
Video review: De nieuwe VanMoof S5 in detail
Bekijk deze video voor een gedetailleerde visuele indruk en de gedetailleerde rij-impressies uit de originele review:
Prijs, service en het totaalplaatje: een riskantere investering?
Met een prijs van net geen 3.300 euro is de S5 duurder dan de vorige VanMoof-generaties en bevindt hij zich in het hogere middensegment. Daarom waren sommige recensies na de herlancering kritischer, ook vanwege de toegenomen concurrentie (de Cowboy Cruiser is bijvoorbeeld goedkoper, terwijl de Veloretti Ace 2 met een vergelijkbare prijs als gelijkwaardig of beter wordt beschouwd).
- Laden: De accu is nog steeds vast ingebouwd en moet op de fiets worden opgeladen (laadtijd ca. 6,5 uur). Er zijn momenteel geen plannen voor een externe "klik"-batterij.
- Servicenetwerk: VanMoof maakt nu gebruik van partnerwerkplaatsen in plaats van eigen winkels. Dit is potentieel een verbetering, maar het netwerk is nieuw en moet zich nog bewijzen.
- Eigendomsonderdelen: Een groot deel van de componenten is VanMoof-specifiek. Dit betekent dat er een grote afhankelijkheid is van de fabrikant en diens (nieuw opgezette) servicenetwerk – een risico voor een bedrijf dat net failliet is gegaan. De nabijheid van een gecertificeerde servicepartner is essentieel.
Conclusie: Designicoon met vraagtekens – Voor wie is de S5 (2024) de moeite waard?
De VanMoof S5 is en blijft een mooie, slimme e-bike met een unieke rijervaring en slimme details zoals de KickLock. De stille motor en de krachtige boost maken het leuk.
De kritiek is echter ernstiger dan voorheen: de prijs is hoog en de concurrentie is groot. Ondanks de verbeteringen moet de betrouwbaarheid op de lange termijn nog blijken (zie verslagen van softwareproblemen bij testfietsen). Sommige functies, zoals de Halo-ringen of de extra knoppen, lijken meer op gimmicks. Het elektronische circuit voldoet niet meer aan de nieuwste stand van de techniek en de afhankelijkheid van bedrijfseigen onderdelen en een onbewezen servicenetwerk onder nieuw management vormen een aanzienlijk risico. Ook het stopzetten van de "Peace of Mind"-service is een negatief punt.
Voor- en nadelen VanMoof S5 (2024/2025)
- Per:
- Iconisch, minimalistisch design
- Zeer prettige, natuurlijke rijervaring & stille motor
- Krachtige boostmodus
- Geniale KickLock & goede app-integratie
- Praktische mobiele telefoonhouder met oplaadpoort
- Nadelen:
- Hoge prijs in een concurrerende omgeving
- Betrouwbaarheid nog niet bewezen ondanks verbeteringen (nieuwe bugs?)
- Sommige functies lijken 'gimmicky' (zichtbaarheid van de Halo Rings, multifunctionele knoppen)
- E-Shifter niet zo soepel als topconcurrenten / Complexiteit twijfelachtig
- Batterij permanent geïnstalleerd
- Afhankelijkheid van gepatenteerde onderdelen en een nieuw, onbewezen servicenetwerk
- "Peace of Mind"-service stopgezet
Uitspraak:
De VanMoof S5 (2024) is een e-bike voor liefhebbers van bijzonder design en slimme integratie, die bereid zijn een meerprijs te betalen en een zeker risico te nemen als het gaat om service en duurzaamheid op de lange termijn. Wie op zoek is naar maximale betrouwbaarheid, een vervangbare batterij of het soepelste schakelen, kan betere (en/of goedkopere) alternatieven vinden. De S5 heeft veel "schatjes". Of deze de extra kosten en de mogelijke nadelen waard zijn, moet iedereen voor zichzelf beslissen. Het is een kwestie van afwegingen maken, met meer vraagtekens dan bij voorgaande modellen.